Wist je dat je door stress pijn en andere klachten kan krijgen en erger maken?

Stress is niet altijd slecht.

Bij kortdurende spanning zet jouw lichaam zich letterlijk schrap om te vechten of te vluchten. Dit oer instinct was ooit nodig om te overleven als je opeens tegenover een gevaarlijk dier kwam te staan.

Nu is de kans in Nederland zeer klein dat je een wild dier tegenkomt, in de oertijd was dat wél het geval. Tegenwoordig zal je je dus niet snel meer gereed hoeven te maken om te vechten of vluchten.

Hoewel …
Wil je een wedstrijd winnen dan is die extra spierkracht ook goed voor je. Of moet je een deadline halen? Een beetje extra focus kan ook dan geen kwaad.

Je schrap zetten is helemaal niet erg.

Dat wil zeggen, het is niet erg als het voor een korte tijd is. Helaas zijn we er inmiddels ook aan gewend ons lichaam schrap te zetten voor langduriger problemen. Jezelf klein maken om niet op te vallen bijvoorbeeld. Of juist groter.

Te veel van jezelf eisen.

Maar wat als je dagelijks een deadline hebt? Of een opleiding doet die eigenlijk net te moeilijk voor je is? Wie weet ben jij de persoon die altijd, op elk moment van de dag, voor de volle 100% nuttig bezig wil zijn. Of denk jij dat je stress juist nodig hebt om goed te kunnen presteren? Dat die adrenalineboost jou juist een kick geeft?

In die gevallen is de kans groot dat je elke dag weer, spanning in jouw lichaam opbouwt.

Maar dat merk je toch niet?

Eerst heb je af en toe last of pijn. De echte strebers onder ons zullen dat juist goed van zichzelf vinden. Na een tijdje ben je zo aan die pijn gewend dat het gewoon is geworden. Het is er wel, maar je zult het niet meer waarnemen.
Alleen, niet merken is niet hetzelfde als weg zijn.

De spanning is er nog steeds en zal blijven opbouwen.

Tot je opeens wél merkt dat er iets mis is, en dan duurt het vaak lang voor je er weer vanaf komt.

Hoe voorkom je pijn door stress?

Het beste is natuurlijk om zulke klachten proberen te voorkomen. Door voldoende te bewegen bijvoorbeeld. Door op jouw houding te letten. En natuurlijk door voldoende te ontspannen.

Oei, ik ben al te laat.

Is helemaal niet erg, en je bent ook zeker niet de enige.
Niet alleen jijzelf, ook onze maatschappij eist regelmatig te veel van je. Of dat nu door school, werk, FOMO (fear of missing out) of jouw huishouden of gezin is, overal zijn prikkels en alles bij elkaar kan snel teveel worden.
Blader lekker door de andere artikelen op deze site. Er zitten vast een aantal handige tips en uitdagingen voor je bij.

Ben je iemand die denkt dat je er altijd voor de volle 100% tegenaan moet gaan, dan is het waarschijnlijk voor jou voorlopig veel te hoog gegrepen om ontspannen op een meditatiekussen te gaan zitten mediteren. Gelukkig zijn er ook voldoende actievere ontspan methodes. Heb je geen zin om te lezen wat voor jou zou kunnen helpen, dan kan je natuurlijk ook hier een massage boeken.

2 Reacties

  1. Ik merkte de pijn pas toen beide schouders helemaal vast zaten. door oefeningen te doe en vaker te ontspannen ging het over. Duurde lang.

  2. Ja die massage, zo liefdevol gegeven door Linda.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Je wilt dit vast ook lezen..