Inspiratie Verbinding

Leven en werken op een cruise schip – Interview met Kapitein Arno Jutten.

Leven en werken op een cruise schip

Hoe is het om te leven en werken op een cruise schip? Wat doe je om te ontspannen en hoe maak je een “ommetje” als je dagen op zee bent?
Tijdens de zoektocht naar bijzondere beroepen bedacht ik opeens dat ik helemaal niet zo ver hoefde te zoeken. Mijn broer is namelijk kapitein op een cruiseschip! Daar ging ik hem over uithoren want hoe mooi zo een baan ook is, verantwoordelijk zijn voor 4000 mensen brengt vast ook flink wat stress mee.

Meet the Captain.

Arno ging na de MTS naar de Hogere Zeevaartschool op Terschelling. Tijdens deze opleiding liep hij een jaar stage op de Statendam van de Holland America Lijn. Na zijn afstuderen begon hij als 4e stuurman is is opgeklommen tot kapitein. Momenteel werkt hij op een schip waar ongeveer 1000 bemanningsleden en bijna 3000 gasten verblijven.

Leven en werken op een cruise schip
Kun je ons iets vertellen over jouw dagelijkse taken als kapitein van een cruiseschip? Wat zijn de uitdagingen en hoogtepunten van jouw werk?

Mijn dag is elke dag anders. Als we bij een haven afmeren sta ik vroeg op, tussen 4 en 5.
Op de brug nemen we eerst alle checklijsten door. Samen met het afmeren duurt dit hele proces ongeveer 2 a 2 ½ uur.
De aankomst, het afmeren, wordt of door mij gedaan of door één van de stuurlieden zodat zij de ervaring opdoen om te kunnen doorleren voor een andere functie. Natuurlijk ben ik er dan wel bij aanwezig.
Tijdens het ontbijt stromen de klusjes al binnen. Dit zijn bijvoorbeeld regels die van de autoriteiten van het land waar we zijn aangemeerd, zijn binnengekomen, of veranderingen die via het hoofdkantoor komen. Veel van dat werk wordt door het team opgepakt maar de speciale zaken komen bij mij terecht.
Ook zijn er soms speciale ceremonies als we bijvoorbeeld een nieuwe haven aandoen.
Verder loop ik gedurende de dag een paar keer een ronde over het schip. Ik vraag aan alle medewerkers hoe het met ze gaat en of er bijzonderheden zijn die ik moet weten.
Aangezien ik al een flink aantal jaren dit werk doe en vaak met vaste teams werk, merk ik het snel als er iets niet goed loopt.

Mijn grootste taak aan boord is ervoor zorgen dat iedereen veilig is en dat alle medewerkers zoveel mogelijk samenwerken.

Ik heb misschien wel het mooiste beroep dat er bestaat en het is lastig om te kiezen wat het leukste is om te doen. Als passagiers, maar ook personeel laat weten het een fijne reis te hebben gevonden, ben ik erg blij. Ook vind ik één van de leuke uitdagingen de lastige weersomstandigheden. Helemaal als de passagiers niet hebben gemerkt van de toch behoorlijk moeilijke manoeuvre. Dan weet ik dat mijn team en ik goed werk hebben verricht.

Hoe zorg je ervoor dat het leven aan boord soepel verloopt voor zowel de passagiers als de bemanning, vooral tijdens lange reizen?

Als de bemanning gelukkig is, dan heeft dat een gunstige invloed op de passagiers. We organiseren veel activiteiten voor onze bemanning. Ik merk wel dat iedereen vaker met hun mobieltje bezig is en dat is jammer omdat de saamhorigheid hierdoor afneemt.
Gelukkig hebben we een human resource manager aan boord die goed in de gaten houdt hoe het met iedereen gaat. Dat is ook hard nodig, want zo lang op zee zijn kan behoorlijk eenzaam zijn, zelfs met zoveel gasten en bemanningsleden.
Vaak gaat het om kleine, makkelijke oplossingen zoals het veranderen van hut. Verder genieten de meeste bemanningsleden van de prachtige locaties waar ze aanmeren en vaak van boord kunnen gaan.
Voor de passagiers doen we ons uiterste best om ze de beste service te geven.
Soms kunnen we, bijvoorbeeld door weersomstandigheden, niet de beloofde haven aandoen. Dan zoeken we een alternatief zoals een andere haven, of we organiseren een groot feest voor onze passagiers.

Welke speciale voorzieningen of activiteiten bieden jullie aan boord om zowel passagiers als bemanning te helpen ontspannen en genieten van hun tijd op het schip?

We hebben diverse teams die voor onze gasten zorgen. Zoals entertainment, cabin crew en de winkel- en barmedewerkers. Zo worden er verschillende shows gegeven die veel bezocht worden, er zijn clubs met live muziek, we hebben een bibliotheek, 2 zwembaden, bioscoop en de hele dag zijn er de lekkerste maaltijden en hapjes in onze verschillende restaurants. Voor de passagiers die juist rust willen zijn er ook veel mogelijkheden.
Voor de bemanning organiseren we onder andere sportactiviteiten, talentenshows en excursies.
Wat ik zelf fantastisch vond was dat onze hotelmanager een mooi hardloop parcour aan wal heeft georganiseerd. Iedereen, bemanning en gasten, mochten meedoen. Alle deelnemers kregen een lot waarmee ze een mooie prijs konden winnen. Zo had iedereen kans op een leuke prijs zonder te snelste hardloper te hoeven zijn.

Wil je meer persoonlijke verhalen lezen? Hier vind je het artikel over Malala die naar Bali reisde om Yoga lerares te worden. En binnenkort vertelt Advocate Claudia haar verhaal.

Hoe ga je om met onverwachte situaties tijdens een cruise? Kun je een voorbeeld geven van een uitdagende situatie die je hebt meegemaakt en hoe je dat hebt aangepakt?

Onverwachte situaties, ik denk dat deze term niet helemaal juist is. We zijn er op getraind om met diverse calamiteiten om te gaan en ik ben al bijna 15 jaar kapitein en heb aardig wat ervaring.
De kortere cruises van een week hebben gelukkig weinig bijzonderheden voor ons. Door goed met de bemanning en passagiers te communiceren gaat er weinig fout en meestal kunnen we problemen meteen oplossen.
Tijdens de lange cruises komen er wel af en toe situaties voor. We moeten soms de route veranderen door slecht weer. Wat er ook helaas wel eens mis gaat is dat een iemand van boord moet wegens ziekte. Als dit nodig is als we aangemeerd zijn dan hebben we vooraf een ambulance geregeld, maar gebeurt het op volle zee dan wordt deze persoon met een helikopter opgehaald.

Het belangrijkste is ervoor te zorgen dat alles goed is en blijft gaan. Hier heb ik gelukkig een goed team voor.

Kapitein Arno Jutten

Het werk zelf hoef ik natuurlijk niet alleen te doen maar wat er ook gebeurt, ik ben als kapitein eindverantwoordelijke. Weten dat er 4000 mensen afhankelijk zijn van de beslissingen die ik neem is wel eens zwaar.
Als het weer ronduit slecht is, dan bestaat er geen enkele twijfel over de veiligheidsmaatregel om een haven over te slaan, maar juist die marginale gevallen zijn wel eens lastig. Je wilt eenerszijds geen passagiers teleurstellen en anderzijds wil je ook geen risico’s nemen.

Hoe blijf je geïnspireerd en gemotiveerd in je rol als kapitein, Hoe is het, vooral tijdens lange reizen, om te leven en werken op een cruise schip?

Hoe blijf ik geïnspireerd? Dat is makkelijk want ik heb een fantastische en afwisselende baan. Ik kan me echt geen andere baan bedenken dat zo afwisselend is en waarbij je zoveel van de wereld kan zien.
Het enige nadeel is dat ik hierdoor mijn dochter en overige familie niet zo vaak zie als ik zou willen, maar het werk zelf is grandioos.
Gelukkig komt er af en toe familie met me meevaren. Binnenkort vaart mijn vriendin met me mee en onlangs waren mijn ouders en dochter zelfs aan boord. Van die momenten geniet ik enorm.

Kapitein Arno Jutten met zijn dochter Izabella.
Arno samen met zijn dochter Izabella.
In hoeverre heb je tijd voor persoonlijke ontspanning tijdens stops in verschillende landen? Heb je favoriete plekken die je altijd graag bezoekt wanneer het schip daar aanmeert?

Ik heb geen vast schema en kan in principe vaak van het schip af. Maar ik wil wel het goede voorbeeld geven en aan boord zijn voor als dat nodig is. Ik ga daarom vaak wel van boord als dat kan, maar slechts even.
Als ik visite aan boord heb dan ga ik wat vaker op excursie en in één van onze restaurants eten.
Om te ontspannen zorg ik er ook elke dag voor dat ik voldoende beweeg. Ik zet natuurlijk al de nodige stappen want een rondje schip is een flinke wandeling. Ook probeer ik elke dag te sporten. Hier heb ik een haat liefde verhouding mee maar ik doe het wel bijna dagelijks omdat het goed voor me is. Voor dit werk moet je lichamelijk en geestelijk fit zijn.
Soms wisselen we van route of zelfs van schip. Hierdoor maak is veel verschillende reizen. Zelf werk ik meestal ver van huis. Zo ben ik net terug van 4 maanden Alaska en ga ik binnenkort richting Mexico en Hawaï. Ik heb heel veel mooie plekken op de wereld gezien en heb geen favoriete plek. Meestal is de herinnering die ik aan een plaats heb betekenisvoller voor me dan de plek zelf.
Antarctica is prachtig maar wel uitdagend om daar te varen door al het ijs en de snel wisselende weersomstandigheden. Europa is vooral leuk door de diversiteit aan landen en culturen en de leuke haventjes. En dan zijn er ook lekker zonnige landen.
Elk gebied heeft zo zijn eigen charme.
Heb je opeens ontzettend veel zin om een cruise te boeken en met Arno mee te varen? Hij vaart momenteel op de Koningsdam van de Holland America Line.

Foto’s: Privé eigendom.

Je wilt dit vast ook lezen..